THE GREAT BIG BOOK OF FASHION ILLUSTRATION - FOLLOW UP

Este post é uma continuação do primeiro post onde comentei de minha participação no Great Big Book of Fashion Illustration. E agora que o livro saiu pra despacho de acordo com a editora, quero expor quais trabalhos meus figuram nas páginas de lá - São quatro ilustrações. E também alguns extras e comentários sobre a criação e confecção das ilustrações.

As a follow-up to this post in wich I proudly announced that I would be featured in the Great Big Book of Fashion Illustration and what's the book about, I'm updating the info on my participation. And now that the book is out and ready to be dispatched around, I would like to show what pieces made into this compilation - four works, and also to tell you a little about the illustrations.

Lembrando que o livro é um catálogo colaborativo e que o editor Martin Dawber não comissionou nehuma ilustração, apenas as escolheu de meu arquivo, algumas delas são bem antigas, mas não menos queridas ou interessantes no ponto de que como as colocarei aqui em ordem cronológica, e não de aparição no livro - pois ainda não tenho minha cópia - a fim de mostrar a evolução do meu traço e técnica.

Keep in mind that the book is a collaborative catalog, and Martin Dawber, the main editor, didn't comissioned anything - he just picked what suited his interests best from my illustration catalog. So some of the works are rather old, but nonetheless deary or interesting. I'm gonna display them chronologically so then I can comment on the theme and skills evolutions.

WINNER [18] WILLIAM [21] W.W.Jr [22]

Esse trabalho mostrando três garotos em street foi baseado num look que vi no site hel-looks.com, onde três garotos finlandeses gabavam-se de usar "cinco metros de pano" diariamente.  Em cima disso eu desenvolvi outras personalidades compartilhando esse estilo. Feito com lápis, nanquim e texturas adicionadas no Photoshop, marca uma linha antiga de meu trabalho. Eu ainda estava na faculdade de Artes Visuais na Unesp, e foi a minha primeira tentativa de incorporar minhas ilustrações em um contexto - Contexto esse a revista fictícia "GO-GUY EXTREME", uma revista simples pra web em português onde eu apliquei minha produção em um contexto:

This work is based on a look I saw at hel-looks.com website, in wich three finnish guys said they wouldn't step out of the house in less than "five meters of fabric". Based on the picture and this context, I developed fictional personalities for them sharing the same style. I made it with pencils, ink and Photoshop textures. By that time I was studying at the Visual Arts university, and it was a first try on incorporating my illustrations in a subject and a purpose - With a bunch of illustrations like this, I made the "GO-GUY EXTREME" fictional magazine, in Portuguese, where I displayed my line of work in a context:

GO-GUY EXTREME

Sempre fui interessado em street fashion e consumidor de revistas do tipo - Tenho vários exemplares das revistas STREET, TUNE, FRUiTS, men's egg e outras [links para todas essas e mais disponíveis na página LINKS], e minha produção faz muito tempo envolve esse tema. Daí fazendo ilustrações soltas no esquema baseado em figuras publicadas ou montando as minhas próprias, resolvi dispô-las em uma revista como exercício de design e para aumentar meu portfolio. Agora não tinha mais ilustrações soltas, elas estavam dispostas em um contexto e servindo a um propósito. Olhando hoje em dia, o resultado foi bem rudimentar, pois é um trabalho antigo e eu não tinha conhecimentos teóricos em identidade visual e diagramação, mas não foi de se jogar fora: valeu o exercício, e as idéias e experiência que consegui com isso me ajudaram a achar meu caminho e interesses profissionais e de carreira. Um tempo depois iria me transferir para a faculdade de Design, para conseguir toda a técnica  o teórico que eu tanto quero e preciso, aumentando minha área de atuação e produzindo de um modo mais direcionado. Essa revista fictícia foi o embrião do projeto e site GO-GUY EXPRESS, o qual vocês vêem agora, de identidade visual melhor definida e um teórico e bibliográfico bem delineados acessíveis na página ABOUT/SOBRE GGE.me.

I've always been interested in street fashion and huge in collecting magazines about it - I own many copies of  STREET, TUNE, FRUiTS, men's egg and many others [links for these publications and several others are avaliable at the LINKS page] , and this interest reflected in my line of work. So I had all these illustrations with these real or original characters, and I developed this fictional magazine to include them in a context as a design exercise and also to expand my portfolio range. Now looking back, everything was pretty rudimental, but served as a learning experience - I had no clue about the theorics of visual identity or layouts, but by doing it in my way I figured what I'd like to do and what truly interested me in a professional field. A while later I would be going to a Graphic Design university in order to get the base I so sorely wanted and needed. This magazine was the first step on what today is the GO-GUY EXPRESS website project. What I'm doing today with this blog and my illustrations have a purpose, an identity and a heavy theoric base displayed in the ABOUT/SOBRE GGE.me page.

KANG'IN

Kang'In, 2008. Também à lápis, nanquim e Photoshop, marca um exercício em realismo. Ou um próximo que eu pode chegar nisso, dada a época e minha técnica. Esse trabalho foi encomendado por uma pessoa que conhecia minhas galerias online, e era fan de Super Junior - Eu não conhecia nada de SJ ou do próprio Kang'In, mas estavam pagando, vamos lá, tentar fazer o meu melhor. O cliente ficou satisfeito com o conceito e o trabalho que desenvolvi, e um tempo depois fiquei até surpreso dessa ilustração ser cotada para inclusão no livro. Imagino em qual categoria ele saiu, talvez "Beauty and Glamour" na sub de "Cute Guys" ou "Eye Candy"...

Kang'In, 2008, pencils, ink and Photoshop. This one is an exercise on realism - or the best I could do at that time and age considering my skills. A Super Junior fan wrote me asking for a Kang'In portrait and I agreed to develop an illustration of him, even though I never have heard of the singer. But since I got some money off of this deal, I did my best to create this piece. The client was pleased with the overall concept and appearance, and later I was surprised it would be included in the book. I wonder in wich category it figures in, maybe in the "Beauty and Glamour" index, "Cute Guys" or "Eye Candy" subcategory...

HI! BRAZIL vol.2

Ainda de 2008, esse é o terceiro trabalho que figura no livro, e o meu maior orgulho pois ele ocupa uma página inteira. E também porque a carga pessoal e história desses retratos é uma grande parte de minha produção autoral. Dadas as dimensões do livro [25x25cm] e julgando pela prova de teste impressa que tenho dentre meus arquivos, imagino que a versão do livro está bem bonita e vibrante. Para mais informações sobre as séries de retratos que comecei em 2008 ano e não parei até hoje, acesse o link sobre POP PORTRAITS SERIES.

Still from 2008, this is my third work figuring in the book, and I'd say it makes me really proud because it's a full-bleed page. And also because it's one of my personal favorites in my line of works - I started these collections of portraits of friends in 2008, and didn't stop until this day. I keep making new friends and drawing new people, and I love it so much. Giving the book dimensions [25x25cm] and the printed version I have at home, I think it will figure beautifully in the book. For more info about the POP PORTRAIT SERIES, please check the link.

 

egg DRESS REHEARSAL - ANYA P.

Agora temos um trabalho de 2010. Reparem em como a técnica de lápis, nanquim e texturas de photoshop foi levada a um novo nível. E o diferencial de que agora aparece moda de verdade, no sentido de que já colocava peças de designers reais em meus desenhos. Eu desenhava essa garota "Anya P." desde 2007, e ela apareceu na revista fictícia GO-GUY EXTREME. Eu tinha criado em separado algumas personagens para exercício de criação, onde as personalidades delas já estavam definidas, e algumas histórias também. Anya é uma delas. Alguma hora eu pretendo desenvolver um mangá ou história com elas, mas enquanto isso não acontece, vou melhorando meu desenho e adquirindo mais informações e cultura, e pesquisando para que o resultado saia bom quando eu começar o trabalho. Estava então experimentando com o estilo das personagens, ficando essa ilustração de arquivo e data sheet para ela.

Quando eu produzi esse desenho, estava maratonando o seriado Gossip Girl e fazendo protótipos de meus personagens, então baseei as proporções de Anya na personagem Jenny [Taylor Momsen]. Pernas longas, e proporções enfatizadas pelo vestuário. Daí fazendo o styling com peças reais e criando um pouco em cima disso, o desenho estava pronto. Aí vão os dados do estilo:

REFERÊNCIAS REAIS: Lenço: Hermès Cheval Surprise por Dimitri Rybaltchenko Botas: Balenciaga Bolsa: "Coco" by Alexander Wang
PEÇAS DESENHADAS POR IZM: Vestido e Meia-calça

Now it's a work from 2010. Note the improvement in the pencils, ink and textures work. Better skills are displayed and finally some real fashion in the sense that she's wearing mostly real designer pieces and I did her styling. I first draw this girl "Anya P." in 2007 and she figured in the GO-GUY EXTREME fictional magazine. I had these bunch of original characters developed for a while, and was always drawing them and exercising my skills. Sometime I want to develop a manga or storyline for them. But while it doesn't happens and I'm not drawing, I'm always reading, watching something, or doing some research. I was experimenting some styles for my characters, and practicing what I think it fits best for all of them. This illustration serves as archive, a data sheet for the character.

I was in a marathon of Gossip Girl while doing these prototypes, so I modeled Anya's body after Taylor Momsen's character Jenny. It worked well, I think. Legs for days fits Anya, and after all, everything is valid while its practice, and if it looks good, then it's all good. The fashion styling is all by me. Here's the fashion data:

REAL LIFE REFERENCES: Scarf: Hermès Cheval Surprise by Dimitri Rybaltchenko Boots: Balenciaga Duffel Bag: "Coco" by Alexander Wang
IZM's OWN GRAPHIC WORK WARDROBE: Dress and thights: by IZM [especially matching the dress]

A inclusão de Anya no livro me deixou especialmente satisfeito porque fora o desenho dela, eu também havia desenhado mais três personagens no mesmo estilo, técnica e com as mesmas bases de figurino real misturado com peças que desenhei de cabeça a fim de combinar com o desenho. Acho que mesmo com uma base mangá, os trabalhos estão bons e retratam com fidelidade as peças e acessórios - presto atenção aos caimentos, detalhes e texturas de tudo. E acima de tudo, eles mostram um progresso meu também como pessoa: Sem pesquisa, interesse e saber o que existe por aí que posso incorporar em minha arte, não há essa evolução e melhora no trabalho. Deixo aqui os outros três desenhos dessa série - Hanada Momoko, Ryosuke Imai e Marina, com os dados em ordem, da esquerda para direita:

The inclusion of Anya in the book got me proud as an artist because it belongs to a serie of drawings I made featuring my original characters in the same technique and theme - real designer pieces mixed with whatever I would make up to fit the character's style. And I guess that even the illustrations being heavily manga-styled as they are, in a way they're very good  as long as the drawing skills and lines go, plus, the accessories and clothes are drawn with attention to the cut, details and textures.  Above all of it, I think one important point to be made about them is that they reflect a personal growth as an artist and as a person: Without the research and interest, I couldn't improve my art and incorporate the real elements in it. My work gets better as I get better as a person. So I'll leave you with the three other drawings from this series - Hanada Momoko, Ryosuke Imai and Marina, with the fashion data related to each drawing, in this order:

REAL LIFE REFERENCES: Dress: Modified Marc by Marc Jacobs Dita Lace Dress Capelet Crop Jacket: Modified Trina Turk 

IZM's OWN GRAPHIC WORK WARDROBE: Purse, hair bow, thights, ring, shoes, clover and roses necklaces: by IZM [specially matching the dress]

 

REAL LIFE REFERENCES: Bag: From Men's Knuckle JAN10 Leather Jacket: BESS NYC 

IZM's OWN GRAPHIC WORK WARDROBE: Boots, shirt, pants and accessories: by IZM.

 

REAL LIFE REFERENCES: Bag: Day Tripper - See by Chloé 

IZM's OWN GRAPHIC WORK WARDROBE: Dress, coat and pumps: by IZM

 

Bem, deixo então por aqui esse post, com um extra. Obrigado por acompanharem até o fim, aos interessados. Aí vai uma ilustração inédia também de 2010, de Hanada Momoko, a personagem acima, em estilo mangá e à cores, usando laço TRALALA, bolsa Miu Miu e vestido por mim. Espero que gostem. Muito amor.

So, thanks for reading until here. I'll leave this post with a 2010 drawing that I haven't displayed around, featuring my character Hanada Momoko in manga style, wearing a TRALALA bow, Miu Miu clutch bag and a dress by IZM. I hope you enjoy it. Much love.